Norsk forskning kan gi elbiler med 1000 kilometers rekkevidde

BATTERIFORSKER: I 2015 skrev Romerikes Blad om Ifes batteriforskning. – Målet vårt er selvsagt at det i andre enden av prosjektet kan komme løsninger som setter en ny standard for batterier for alt fra el-biler til mobiltelefoner, sa forsker Hanne Flåten Andersen den gang.

BATTERIFORSKER: I 2015 skrev Romerikes Blad om Ifes batteriforskning. – Målet vårt er selvsagt at det i andre enden av prosjektet kan komme løsninger som setter en ny standard for batterier for alt fra el-biler til mobiltelefoner, sa forsker Hanne Flåten Andersen den gang. Foto:

Av

Ife-forskere mener å ha knekt koden i jakten på superbatterier, som kan gi elbiler rekkevidde på 1000 kilometer – og mobiltelefoner som kan gå flere døgn uten å lades.

DEL

I mars 2015 fortalte Romerikes Blad første gang om batteriforskerne på Institutt for energiteknikk (Ife), som var på sporet av «superbatteriene». Nå kan dagen ha kommet:

– Du kan si at vi har funnet X-faktoren vi har lett etter. Dette har et helt enormt potensial og er noe forskere over hele verden forsøker å få til, sier forskningsdirektør Arve Holt ved Institutt for energiteknikk i en pressemelding.

Teknologien som forskerne ved instituttet på Kjeller har kommet fram til brukes i litium-ionbatterier, som er batteriene som brukes i elbiler, mobiltelefoner, nettbrett, bærbare PC-er og det meste annet vi omgir oss med av teknologi i hverdagen.

Det kan bidra til at vi blant annet får elbiler med 1000 kilometers rekkevidde og mobiltelefoner som ikke trenger å lades på flere dager.

Kan gi fem ganger høyere kapasitet

Forskerne har i flere år undersøkt mulighetene for å bruke silisium i batterier, istedenfor grafitt som brukes i dag. Rent silisium har i teorien ti ganger høyere kapasitet enn grafitt, men mister også kapasitet raskere.

Nå har likevel forskerne kommet opp med en silisiumblanding som gjør at kapasiteten holder seg stabilt høy over tid, selv om kapasiteten blir noe lavere enn med rent silisium. Batterier med den nye silisiumblandingen vil likevel få tre til fem ganger høyere kapasitet enn dagens batterier, ifølge forskerne.

Skal testes hos selskaper

Teknologien skal nå testes sammen med flere norske og internasjonale selskaper, i samarbeid med Kjeller Innovasjon som jobber med å kommersialisere forskningsresultatene. De har også fått støtte fra Forskningsrådet til prosjektet. I tillegg jobbes det med å patentere nanoteknologien.

– Vi har testet at det fungerer i lab-skala med gode resultater. Nå som vi har fått støtte av Forskningsrådet i FORNY 2020-programmet skal vi teste det videre sammen med internasjonale industripartnere og se om det fungerer i deres industrielle prosesser. Prosjektet som skal fokusere på å bringe det nye materialet til markedet har vi kalt SiliconX, og det blir svært spennende å få jobbe mot så store mål sammen med Kjeller Innovasjon, sier Marte O. Skare, som er en av forskerne i prosjektet.

FAKTA:

  • Institutt for energiteknikk (Ife) ble grunnlagt av den norske stat og er i dag en selvstendig stiftelse.
  • Stiftelsens hovedformål er på ideelt og samfunnsnyttig grunnlag å drive forskning og utvikling innen energi- og petroleumssektoren, og å ivareta nukleærteknologiske oppgaver for Norge.
  • Ife omsetter årlig for rundt en milliard kroner og har rundt 600 ansatte på Kjeller og i Halden.
Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt!

Artikkeltags