Dette området på Harestua kan havne utenfor markagrensa

UT AV MARKA: Området øst for Harestua holdeplass, nederst i bildet, kan havne utenfor markagrensa. Det foreslår Klima- og miljødepartementet.

UT AV MARKA: Området øst for Harestua holdeplass, nederst i bildet, kan havne utenfor markagrensa. Det foreslår Klima- og miljødepartementet. Foto:

Regjeringen foreslår å åpne for bruk av elsykler i Oslomarka – og at et 225 dekar stort område på Harestua tas ut av Marka.

DEL

Det går fram i en pressemelding fra klima- og energidepartementet. Saken var til behandling i statsråd fredag.

Lovforslaget inneholder forslag til grenseendring som innebærer at ca. 225 dekar tas ut av Marka i Lunner kommune og ca. 524 dekar tas ut av Marka i Nittedal kommune. Området i Lunner ligger på Harestua, øst for Harestua holdeplass. Da saken ble behandlet i kommunestyret i Lunner stemte 19 av 24 politikere for forslaget.

Ordfører Harald Tyrdal (Ap) har tidligere uttalt til Hadeland at området kan bli et attraktivt boligområde, da det er gangavstand til både togstasjon og turområder. Da saken ble behandlet i kommunestyret i juni i fjor påpekte han likevel at en justering slett ikke trenger å bety boligbygging.

– Det kan hende det ikke nødvendigvis skal være boliger der, men kanskje blir det behov for barnehage, utvikling av skistadion eller annet. Dette er ingen enkel sak. Det er et område som betyr for mye for befolkningen på Harestua, som nærfriluftsområde. Om vi er positive til en justering, betyr ikke det en automatisk endring av formål. Det vil være kommunestyret som avgjør dette. Ønsker vi å ivareta et nærfriluftsområde, har vi alle muligheter til det, uttalte han i fjor.

Også Nittedal

Regjeringen foreslår også å legge til tre områder i Marka på totalt 743 dekar i Nittedal kommune.

Områdene er foreslått av kommunen og gjelder del av Berger skog nord for Tumyrhaugen (ca. 479 daa), område ved Asveien nord (ca. 151 daa) og Kirkebylia sør (ca. 113 daa).

Elsykkel

Elsykkel er å anse som motorisert ferdsel. Det i utgangspunktet forbudt i utmark etter loven. Det ble likevel åpnet for dette etter en forskriftsendring i 2017. Men endringen fikk ikke virkning i Marka siden markaloven har egne forbudsregler om motorferdsel. Bruk av elsykkel i Marka krever derfor endring av markaloven. Dette foreslår regjeringen nå.

– Vi tilrettelegger for at enda flere kan sykle i Marka. De som bruker elsykler i Marka i dag, vil nå kunne sykle lovlig. Der sykling kan være et problem, vil kommunene ha mulighet for å innføre begrensninger, sier klima- og miljøminister Ola Elvestuen.

Kommunene vil kunne forby elsykler i bestemte områder eller på nærmere angitte strekninger eller traseer, heter det i pressemeldingen.

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt!

Artikkeltags