Stor konferanse om riksveg 4 og Gjøvikbanen

Ny og gammel riksveg 4, Kolstadsvingen i Gran kommune. Bildet er tatt 15. september 2018.

Ny og gammel riksveg 4, Kolstadsvingen i Gran kommune. Bildet er tatt 15. september 2018. Foto:

Samferdselstopper, ordførere og næringslivstopper samles til uken i Nittedal for å snakke om Gjøvikbanen og riksveg 4.

DEL

Dagen er torsdag 15. november og stedet er Storsalen i Flammen.

Blant temaene som skal belyses er om det er mulig å pendle til Oslo og samtidig ha et familieliv, om det er mulig å ha store bedrifter på Nedre Romerike, Hadeland og i Gjøvik-regionen eller om riksveg 4 og Gjøvikbanen gjør dette nesten umulig. Blant andre Tommy Skjervold (Frp), statssekretær i samferdselsdepartementet kommer.

Konferansen er gratis og åpen for alle som ønsker å vite hva som blir framtiden for både toget og vegen som går gjennom hele Nittedal. Man må likevel melde seg på, men det er fortsatt billetter opplyser Stor-Oslo Nord onsdag.

Gjøvikbanen og Riksveg 4 på dagsorden

Det interkommunale selskapet Stor-Oslo Nord, som blant annet er sammensatt av representanter fra alle kommunene som riksveg 4 og Gjøvikbanen går igjennom, jobber for å korte ned reisetiden mellom Oslo og Gjøvik-regionen.

Stor-Oslo Nord og en rekke bedriftsledere vil bruke torsdagens konferanse til å formidle et tydelig budskap når delegasjonen fra Stortingets transportkomité kommer til Nittedal den 15. november.

Stortingspolitikerne vil få høre om utfordringen ved å ligge langt fra markedet og om det er mulig å pendle til Oslo og samtidig ha et familieliv. NHO-Innlandet, Benteler automotive, Ringnes bryggerier og Norges lastebileierforbund vil bidra med kommentarer og innlegg.

LES OGSÅ: Næringslivet i Nittedal til stortingspolitkere: – Riksveg 4 er en flaskehals for oss

Det blir paneldebatt der tilhørerne oppfordres til å komme med spørsmål og kommentarer om betydningen av riksveg 4 og Gjøvikbanen, og dette er stedet for å høre hva som er både regjeringens og opposisjonens vurderinger og prioriteringer.

I tillegg vil Jernbanedirektoratet og Regionvegsjef forklare hva som er planen for Gjøvikbanen og riksveg 4 de neste årene.

 

Fakta:

Prosjektet Stor-Oslo Nord jobber for å korte ned reisetiden mellom Oslo og Gjøvikregionen. Stor-Oslo Nord ble startet sommeren 2012 av kommunene Gjøvik, Nittedal, Gran, Lunner, Østre Toten, Vestre Toten, Nordre Land og Søndre Land.

Formålet med prosjektet er å korte ned reisetiden til og fra Oslo.

  • Ny trasé og dobbeltspor på Gjøvikbanen mellom Oslo S og Roa.

  • Firefelts motorveg fra Raufoss/Gjøvik til Mjøsbrua.

  • Ny og forbedret Riksveg 4 mellom Nittedal og Oslo med ny Fossumdiagonal, og utbedret Fv22 – E6.

LES OGSÅ: Rapport sabler ned store tanker for utvikling av Gjøvikbanen: – Provoserende

Et bredt partnernettverk støtter Stor-Oslo Nord. Bedriftsledere i kommunene er engasjerte og ønsker å delta aktivt i arbeidet for riksveg 4 og Gjøvikbanen.

Til nå har 27 viktige bedrifter signert partnerskap med Stor-Oslo Nord-prosjektet.

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt!

Artikkeltags