Hei! Det er tid for å ta medisin. Trykk på knappen!

NY VELFERDSTEKNOLOGI: Hjemmetjenesten i Gran skal ta i bruk multidosedispensere, og har brukt tid på å sette seg inn i bruken. Her er superbrukerne i tjenesten, Aud Lise Gillebo, Britt Hilde Risendal, Tone Barvik Molstad, Kine Haagensen Skiaker (prosjektleder), Nils Tarjei Nielsen og Sander Hopman.

NY VELFERDSTEKNOLOGI: Hjemmetjenesten i Gran skal ta i bruk multidosedispensere, og har brukt tid på å sette seg inn i bruken. Her er superbrukerne i tjenesten, Aud Lise Gillebo, Britt Hilde Risendal, Tone Barvik Molstad, Kine Haagensen Skiaker (prosjektleder), Nils Tarjei Nielsen og Sander Hopman. Foto:

Se for deg en maskin du har hjemme som piper, forteller at det er tid for å ta medisin - for deretter å spytte ut en pose med piller. Det er velferdsteknologi i praksis.

DEL

Hjemmetjenesten i Gran tar i bruk ny velferdsteknologi. Målet er å gi brukerne et stadig bedre tilbud.

Nå er det innføring av såkalte multidosedispensere som står på programmet. Denne uken kartlegges det hvem dispenserne kan passe for, blant annet gjennom besøk hos brukerne. Deretter skal maskinene plasseres ut, anslagsvis i løpet av de neste to ukene.

– Hensikten er å kunne tilby sikrere medisinering til riktig tid. Det kan jo hende vi blir forsinket på besøksrundene våre, for eksempel når det er dårlig føre slik vi har sett i vinter, forteller Jostein Andersen og Kine Haagensen Skiaker. Han er leder for hjemmetjenesten i Gran. Hun leder prosjektgruppa som arbeider med å innføre det nye tilbudet. De forteller også at multidosedispenseren som innføres er den beste på markedet akkurat nå.

Lunner kommune har brukt multidosedispensere en stund.

– Erfaringene derfra er gode, forteller Andersen.

Mer hjelp til de som trenger det mest

– Vi har en besøkstopp hver morgen. Kanskje dispenseren gjør at vi kan kutte ut et besøk til de som bare skal ha medisin, og gi mer hjelp til andre som trenger det bedre, sier Andersen.

Maskinen programmeres individuelt for den enkelte bruker, og gir beskjed hver gang det er tid for å ta medisin. Den er også laget slik at risikoen for feilmedisinering blir borte. Står det feil navn eller fødselsdato på medisinposene som er lagt inn, nekter den å levere ut disse.

Kommunikasjon begge veger

Multidosedispenserne sier bokstavelig talt ifra når det er tid for å ta medisin. Samtidig lyser det en grønn knapp som brukerne må trykke på for at maskinen skal gi fra seg posen med medisin.

Om ingenting skjer sier den fra flere ganger, med stadig høyere stemme. Om medisinen ikke blir tatt i det hele tatt, gir dispenseren beskjed til hjemmetjenesten som igjen kan reise ut for å sjekke om alt er i orden. Beskjeden kommer både via melding og e-post.

Hjemmetjenesten på sin side kan også sende melding til brukerne, via maskinen, og spørre om hvordan de har det, eller om de ønsker besøk. Brukerne kan så svare ved å trykke på fjes med ulikt ansiktsuttrykk, fra det misfornøyde til det fornøyde.

KOMMUNIKASJON: Hjemmetjenesten kan kommunisere med brukerne, som igjen kan svare ved å trykke på passende fjes.

KOMMUNIKASJON: Hjemmetjenesten kan kommunisere med brukerne, som igjen kan svare ved å trykke på passende fjes. Foto:

– Den kan også programmeres slik brukerne ønsker det. For eksempel slik at den snakker med mann- eller damestemme, og med høy eller lav lyd, forteller Haagensen Skiaker.

– Vi håper dette blir et nyttig supplement for brukerne våre. I tida som kommer skal vi høste erfaringer for å se om dette er noe vi kan tilby til flere, sier Jostein Andersen.

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt!

Artikkeltags