Gå til sidens hovedinnhold

Lokalt firma trenger logo – fant hjelp rett over vegen

Artikkelen er over 4 år gammel

Ny Bolig Hadeland trenger logo og slagord. For å få hjelp tok de turen til Hadeland videregående skole.

GRAN: Boligfirmaet, som holder til i Hadelandshagen i Gran sentrum, bruker uttrykket «kortreist hus» når de forteller om seg selv. Vegen var heller ikke lang for å finne hjelp til markedsføring.

– Samarbeid med lokalt næringsliv, og skolen her, er viktig for oss. Det er her vi finner framtidas arbeidskraft og samarbeidspartnere. Det er viktig å tenke framover, sier Hans Morten Sørlie i Ny Bolig Hadeland.

Derfor tok han kontakt med skolen for å høre om de var interesserte i å ta på seg oppdraget. Og det var de.

– Dette er et stort oppdrag for oss, sier Cecilie Rød, lærer for klassen markedsføring og ledelse 2.

Det er de som har administrert prosjektet så langt. Sammen med markedsføring og ledelse 1 og salg, service og sikkerhet har de også utarbeidet en rekke forslag til både logoer og slagord.

Les også: Håkon åpnet «eget» hus på skolen  

Foreløpig gjennomgang

Sist fredag var oppdragsgiver Sørlie innom for å gå gjennom forslagene med elevene. Disse var laget med utgangspunkt i noen kriterier, satt opp på forhånd. Logoen skal for eksempel representere firmaets verdier, og fortelle de som ser den hva bedriften står for. Fleksibel, enkel og unik er viktige stikkord. Den må også fungere i alle formater, fra små klistremerker til store plakater. Og slagordet skal være kort, enkelt og lett å huske.

Tilbakemeldingene fra Sørlie kom på rekke og rad, mens lydhøre elever fulgte med. Plagiat er for eksempel forbudt. Det kan bli dyrt.

 – Men det er forskjell på plagiat og det å bli inspirert av andre, presiserer Sørlie og sorterer forslag med kritiske og klare kommentarer. Det er tydelig at han vet hva han er ute etter.

Noen forslag har elementer han gjerne vil ha med seg videre, og blir lagt på bordet han har foran seg. Andre blir lagt til side.

Media har tatt over

Til slutt ligger sju-åtte utkast på bordet. Nå har turen kommet til media, den fjerde klassen som er involvert i prosjektet. I løpet av uka skal de, med utgangspunkt i de foreløpige skissene, sette sammen fem ulike logoforslag. Målet er en logo som fungerer etter intensjonene.

Elevene på markedsføring og ledelse 2 skal jobbe videre med slagordbiten. En undersøkelse på sosiale medier skal gjennomføres.

Amanda Teslo og Agnes Cornelia Myhre Østerhaug går markedsføring og ledelse 2, og har vært med på å administrere prosjektet.

– Spennende og lærerikt. Det er morsomt å jobbe med et ordentlig prosjekt, sier Teslo.

– Det er moro at han har trua på oss. Dette er ekte, sier Myhre Østerhaug.

– Det er det for meg også, kommenterer Sørlie. Han skal selge boliger, og trenger noe å profilere seg med.

Sammen jobber elevene og Sørlie fram mot et felles mål. Hvem som blir den heldige vinner av logo- og slagordkonkurransen blir klart til påske når den endelige logoen blir klar.

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 06:00.