Opplandstrafikk tar imot innspill, men kan ikke love endringer i Brandbu

Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

LILLEHAMMER: Det er Nettbuss som kjører skoleskyssen på Hadeland. Daglig leder Pål Arne Sangnæs henviser imidlertid videre til oppdragsgiveren som er fylkeskommunen.

– Vi kjører bare rutene slik de blir satt opp av Opplandstrafikk, sier Sangnæs.

– I teorien er det alltid mulig å sette inn flere busser, men i praksis er det ingen god løsning uten å se på hele kabalen i området, sier driftssjef i Opplandstrafikk Tommy Forseth.

Han forteller at det alltid vil være utfordringer knyttet til skoleskyssordningen som Oppland fylkeskommune har ansvaret for. Han beskriver det som et stort puslespill med mange brikker som skal passe sammen.

– Det er til enhver tid et gitt knippe busser ute på vegene, og rutene og tidene skal passe med hverandre. Sånn sett kan du si at vi er med å påvirke når skolene skal begynne og slutte, sier Forseth til kritikken fra FAU.

Han understreker at Opplandstrafikk forholder seg til skolene og kommunene når det gjelder ruteplanlegging.

– Det er fullt mulig å sette inn flere busser enn de som allerede går, men det har sin pris, sier Forseth.

Han gir et eksempel: Dersom det settes inn én ekstra buss ut over dem som allerede er i rute, så vil det koste én million kroner pr. buss ekstra i året. I tillegg må operatøren ansette en sjåfør som kan få en redusert stilling.

Mona Elisabeth Engh, ruteplanlegger hos Opplandstrafikk, innrømmer at skysstilbudet i Brandbu bød på noen ekstra utfordringer i år med ny barneskole og ungdomsskolen fordelt på to skolesteder.

– Vi fant en god løsning for ungdomsskolen. Når det gjelder barneskolen så ble det diskutert flere alternativer før vi ble enige om dagens løsning, sier Engh.

Forseth har tro på at ting kan løse seg med god dialog, og forteller at i disse dager får kommunene beskjed om å komme med innspill i forkant av ruteplanleggingen for skoleåret 2017/2018.

– Det er viktig at de som har synspunkter kommer på banen tidlig. Vi starter arbeidet med ruteplanleggingen etter jul. Timeplanen skal være lagt 1. mars, avslutter driftssjefen.

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt!

Artikkeltags