Nesten en mil motorveg er klippet og klar til bruk

SNORKLIPP: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP) var mannen med saksen, flankert av gransordfører Willy Westhagen (GBL) og fungerende fylkesordfører Ivar Odnes (Sp).

SNORKLIPP: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP) var mannen med saksen, flankert av gransordfører Willy Westhagen (GBL) og fungerende fylkesordfører Ivar Odnes (Sp). Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

– Uansett om du er enig eller uenig, så er det ingen tvil om at dette er en stor begivenhet, sa Einar Raastad, en av de aller første som fikk kjøre gjennom Granstunnelen etter lørdagens åpning.

DEL

GRAN: Til tross for at store deler av befolkningen for lengst har inntatt feriemodus, og med lumske varsler om regn, hadde mange møtt opp for å overvære vegåpningen.

Blant dem Raastad og hans sykkelkamerater i Naf MC Hadeland.

– Det er klart det er stas å få en slik forespørsel. En føler seg satt pris på, sa 68-åringen om å være en del av kortesjen med motorsykler og veteranbiler som hadde fått æren av å være de første som kjørte gjennom tunnelen etter at samferdselsministeren hadde klippet snora.

Einar Raastad var en av motorsyklistene fra Naf MC Hadeland som fikk æren av å kjøre først gjennom tunnelen etter offisiell åpning.

Einar Raastad var en av motorsyklistene fra Naf MC Hadeland som fikk æren av å kjøre først gjennom tunnelen etter offisiell åpning. Foto:

Litt lenger oppe, med god utsikt ned mot folkemengden ved tunnelåpningen, satt to åtteåringer og skuet utover området.

–Jeg skal kjøre i denne tunnelen, kunne Mathias Nysveen informere.

Før han tenkte seg litt om:

– Men ikke før jeg får lappen. Det er jo ti år til, og da er jeg gammal, sa han.

MÅ VENTE NOEN ÅR: –Jeg skal kjøre i tunnelen når jeg får lappen. Men det er ti år til og da er jeg gammal, sa Mathias Nysveen (8, til høyre). Her med kompis Mattis Stensæter (8).

MÅ VENTE NOEN ÅR: –Jeg skal kjøre i tunnelen når jeg får lappen. Men det er ti år til og da er jeg gammal, sa Mathias Nysveen (8, til høyre). Her med kompis Mattis Stensæter (8). Foto:

Tryggere veg

På en slik offisiell vegåpningsdag er det ofte de store ordene og svimlende summene som regjerer. Den delen av vegprosjektet på Hadeland som ble åpnet lørdag, 9,3 kilometer fra Lunner-grense til Jaren, har kostet nesten 2,8 milliarder kroner. Ord som «historisk dag», «konkurransekraft» og «regionsutvikling» ble nevnt i løpet av de av de mange talene.

Men også «trafikksikkerhet» ble trukket fram. Blant annet var både gransordfører Willy Westhagen (GBL) og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP) opptatt av hvor mye bedre vilkår syklistene får på sidevegene etter at gjennomfartstrafikken forhåpentligvis i stor grad sluses inn på en egen motorveg.

Da de første talene ble holdt, sto folk stort sett spredt utover vegbanen sør for sørgående tunnelløp. Men da det forhåndsmeldte regnet ankom, samlet tilhørerne seg tett og intimt under tunneltaket.

PÅ PLASS: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP) blant Vegvesen-ansatte og flere representanter fra «folk flest».

PÅ PLASS: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP) blant Vegvesen-ansatte og flere representanter fra «folk flest». Foto:

– Noen har ofret mer enn andre

Før den offisielle kunne skje ble det også nevnt at vegbygging koster mer enn penger. Fungerende regiondirektør i Statens vegvesen, Turid Stubø Johnsen, var inne på at det har gått med over hundre dekar dyrkbar mark i prosessen.

Prosjektleder Anne Brit Moen fortalte at erverv av folks gård og grunn var krevende da det sto på sto på som verst tidlig i prosjektet. Men hun takket samtidig grunneiere og beboere for det hun kaller et godt samarbeid.

– Vi vet at enkelte innbyggere fortsatt synes det er litt sårt at vegen ligger akkurat der den ligger, med tanke på hvor en selv har trådt sine barnesko og selv har satt sitt hjem. Det er mye å glede oss over, men noen har ofret mer enn andre, sa samferdselsministeren.

– Grunn til å feire

Han mener de drøyt ni kilometerne med sammenhengende firefeltsveg kan være en katalysator for Gran og hele regionen.

– Det er verdt å feire slik vi gjør i dag, rett og slett fordi det betyr noe for måten vi ser på vår egen region og det arbeidsmarkedet som vi er en del av. Når reisetiden har gått ned, kan man lettere finne den jobben man er spesialtilpasset til og arbeidsgivere kan lettere finne arbeidskraft, sa Solvik-Olsen i sin tale.

Deretter klatret han over midtrekkverket til nordgående kjørefelt der en snor i rødt, hvitt og blått ventet på å bli klippet. Samferdselsministeren fikk så sitte på i Anders Kjos' veteranbil. Den aller første bilen som kjørte gjennom tunnelen etter offisiell åpning.

– Det er klart det er artig. Og jeg hadde en god samtale med statsråden. Han er en fornuftig kar, han, fortalte Kjos da kjøreturen var unnagjort.

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt!

Artikkeltags