Derfor er togene på Gjøvikbanen forsinket i steikvarmen

VARMT: Varmen fører til forsinkede tog på Gjøvikbanen. Foto: Rune Pedersen

VARMT: Varmen fører til forsinkede tog på Gjøvikbanen. Foto: Rune Pedersen

Artikkelen er over 1 år gammel

De siste dagene har såkalt solslyng (gloheite togskinner) ført til forsinkelser på Gjøvikbanen.

DEL

Ifølge banenord.no kalles det solslyng hvis trykkreftene blir så store at sporet på toglinja ikke klarer å holde igjen, men knekker ut og begynner å bukte seg.

Solslyng betyr at stålet som skinnene er laget av, har den egenskapen at det forsøker å trekke seg sammen når det er kaldt og utvide seg når det er varmt. I og med at skinnene er låst fast og ikke kan bevege seg, oppstår store strekk- og trykkrefter i skinnene, skriver banenord.no på sine hjemmesider.

– Et korrekt bygd og vedlikeholdt spor skal i utgangspunktet ikke være sårbart for solslyng. Sporet skal tåle den store temperaturforskjellen mellom sommer og vinter i Norge, men det er mye som kan påvirke, uttaler sjefingeniør Frode Teigen i Bane Nors teknologiavdeling, til banenor.no.

Hyppige kontroller

Det er på ettermiddag og tidlig kveld, etter at skinnene har blitt varmet opp gjennom dagen, at faren for solslyng er størst.  På denne tiden av døgnet har Bane NOR derfor de siste dagene innført redusert kjørehastighet på utsatte strekninger på Gjøvikbanen, blant annet mellom Eina og Gjøvik.

Samtidig økes hyppigheten av visitasjon, dvs. at man kjører gjennom strekningene med arbeidstog og kontrollerer banen. Hvis det oppdages tilløp til solslyng, kan det bli perioder hvor det er nødvendig å stenge banen. Behovet for disse tiltakene blir løpende vurdert opp mot temperatur og værforhold.

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt!

Artikkeltags