Statens vegvesen: – Tiltak på fylkesvegen på Grua skal sikre myke trafikanter

Røstetunnelen: Slik ser det ut i taket på Røstetunnelen. Dette utstyret må nå skiftes ut.

Røstetunnelen: Slik ser det ut i taket på Røstetunnelen. Dette utstyret må nå skiftes ut. Foto:

Når Gruatunnelen og Røstetunnelen stenges i ukevis på nyåret, ledes trafikken om Grua. Nå lover Statens vegvesen å gjøre tiltak for å sikre de myke trafikantene.

DEL

Da stengingen av de to tunnelene ble kjent, beklaget Statens vegvesen at lokalsamfunnet på Grua vil få stor trafikk på fylkesvegen som følge av stengningene.

De understreket da at de ville legge forholdene til rette for at trafikken skal gå trygt på fylkesvegen, men gikk i pressemeldingen den gangen ikke nærmere inn på hva dette innebar.

Lys og fartshump

Onsdag ettermiddag varsler vegvesenet i en ny pressemelding at de vil sette inn flere tiltak for å sikre de myke trafikantene.

På fylkesveg 16, også kjent under navnet Hadelandsvegen, vil vegvesenet blant annet bygge en permanent fartshump ved gangfeltet ved Grua stasjon. De vil også sette opp bedre belysning ved to gangfelt på strekningen, som nå får økt trafikk.

Fylkesvegen vil også bli strødd og saltet omtrent på samme måte som riksveg 4, noe som er høyere standard enn i dag.

– Vi tar også i bruk midlertidige tiltak for å sikre myke trafikanter på fylkesveg 16 i denne perioden, sier prosjektleder Anders Sveen i Statens vegvesen i pressemeldingen.

– Vi vil sette opp trafikklys ved gangfelt der dette trengs mest. I området ved Grua skole vil det være trafikkvakt ved skolestart og skoleslutt. De elevene som er mest utsatt, får tilbud om skoleskyss. Vi har hatt og skal ha flere møter med skolen og kommunen, for å planlegge hvordan vi kan sikre fotgjengere og syklister på Grua best mulig.

Ordførerens krav

Kort tid etter at stengingen ble kjent, reagerte ordfører Harald Tyrdal (Ap).

– At tunnelen kan bli stengt noen timer har jeg forståelsen for, men å planlegge mange uker stenging uten å gjøre noe med sidevegene slik de har beskrevet i tidligere reguleringsplan, er uforsvarlig, sa Tyrdal da.

I et brev til Statens vegvesen og Oppland fylkeskommune ba Tyrdal om at et minimum av tiltak må gjennomføres før fylkesvegen kan brukes på den planlagte måten. Noen av disse synes nå innfridd.

Det har foreløpig ikke lyktes Hadeland å få en kommentar fra Tyrdal om han er fornøyd med det Statens vegvesen nå skisserer.

Gammelt utstyr må skiftes ut

Røstetunnelen skal etter planen være stengt i rundt sju uker, Gruatunnelen i rundt fire. De skal ikke være stengt samtidig. All normal trafikk vil bli omdirigert til fylkesveg 16. Det er noen unntak, som modulvogntog, kjøretøy som er høyere enn 3,8 meter og spesialtransporter. Disse får en vesentlig lengre omkjøring.

Begge tunnelene er fra 1992, og inneholder ifølge vegvesenet mye utstyr som må skiftes ut.

Til Stortinget

Tidligere onsdag kunne Hadeland fortelle at stortingsrepresentant Rigmor Aasrud (Ap) utfordrer samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) på nettopp trafikksikkerhet i forbindelse med stengingen.

LES MER: Aasrud utfordrer statsråden på planlagt tunnelstenging i Lunner

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt!

Artikkeltags