Statsministeren stiller ultimatum til regjeringspartiene om endelig bompengeskisse

Av

Statsminister Erna Solberg har lagt fram en endelig skisse til kompromiss om bompenger. Regjeringspartiene fikk helgen på seg til å ta stilling til den, men i løpet av få timer fredag kveld hadde alle sagt at de støtter den.

DEL

– Samtalene kan ikke fortsette inn i det uendelige. Det er vi egentlig enige om. Jeg har lagt fram en skisse som de tre partiene må ta stilling til i løpet av helgen, sa statsminister Erna Solberg på en pressekonferanse fredag kveld.

Hun redegjorde kort for den uenigheten som har hersket innad i regjeringen etter at Frp og Siv Jensen kom til partnerne med en liste med krav som hadde til hensikt å få ned bompengebelastningen på bilistene. Videre bekreftet statsministeren at det så langt ikke er kommet en enighet i forhandlingene i regjeringen som har pågått siden før sommeren.

Solberg sier at den nye skissen er et kompromiss som tar hensyn til alle partienes hovedtrekk, men som også er hennes og Høyres skisse.

– Vi mener det er viktig å avklare dette spørsmålet nå, også med hensyn til den pågående valgkampen, sa Solberg.

Det er først og fremst Fremskrittspartiet og Venstre som har stått hardt mot hverandre i forhandlingene.

Skissen hun har lagt fram er i praksis et ultimatum til regjeringspartiene.

Solberg sier at bunnplanken i avtalen er at partiene skal nå nullvekstmålet, altså at det ikke vil bli flere biler i byene.

– Vi legger opp til å fjerne bompenger på en rekke strekninger over hele landet. Det bevilges også penger til en stor satsing på kollektivtrafikken.

Fakta om bompenge-skissen til Erna Solberg

Dette er noen av hovedpunktene i statsministerens skisse til løsning i bompengestriden:

* Regjeringen tilbyr kommunene å øke det statlige bidraget til 66 prosent i 50/50-prosjektene. I kommunene som takker ja, skal halvparten av det økte tilskuddet på rundt 8 milliarder kroner brukes til å kutt bompenger, og halvparten øremerkes bedre kollektivtilbud i byene.

* Nullvekstmålet – biltrafikken i byene skal ikke øke – ligger fast.

* Årlige tilskudd til reduksjon av bompenger utenfor byområdene økes til om lag 1,4 milliarder kroner.

* Det bevilges 300 millioner kroner til reduserte billettpriser på kollektivtrafikk i de store byene.

* Det bevilges 250 millioner kroner til bedret kollektivtrafikk utenfor de store byene.

* Skissen Solberg ønsker tilslutning til, vil belaste statsbudsjettene med rundt 2 milliarder kroner årlig.

Ropstad anbefaler ja

KrF-leder Kjell Ingolf Ropstad anbefalte sent fredag kveld partiet å si ja til den siste bompengeskissen fra statsminister Erna Solberg (H), erfarer NTB.

Statsministeren la fram skissen på en pressekonferanse fredag kveld.

KrF samlet like etter sitt landsstyre til møte, og etter det NTB erfarer anbefaler Ropstad partiet å si ja til det forslaget Solberg la fram. Ved 21.30-tiden pågikk møtet fortsatt.

– Så langt jeg kan se, inneholder forslaget fra statsministeren akkurat det vi fra KrF her har bedt om: Mer penger til bybane for å sikre utbygging også til Åsane, sier KrFs førstekandidat i Bergen, Håkon Pettersen, til NTB.

– Nullvekstmålet står fast. Samtidig kan bompengene reduseres noe. Det er bra, og jeg er utrolig glad for at det nå vil komme mer friske penger til bybanen, sier han.

Jensen: Frp kan stille seg bak siste bompengeskisse

Fremskrittspartiets leder Siv Jensen bekrefter fredag kveld at partiet kan stille seg bak bompengeskissen som statsministeren la fram fredag kveld.

– Frp kan stille seg bak avtalen Erna Solberg har presentert i kveld. Det er en avtale som gir ytterligere kutt i bompengene, sier Jensen til NTB og flere medier sent fredag kveld.

– Sammenlignet med avtalen som ble behandlet i vårt landsstyre, gir denne avtalen ytterligere bomkutt for bilistene. Derfor kan Frp stille seg bak Solbergs avtale, legger hun til.

Partilederen sier samtidig at kuttene ville vært enda større om det var opp til Frp, men at man med skissen beveger seg «i vår retning», og at det er viktig kutte kostnadene for norske bilister.

– Med denne avtalen kan vi endelig avslutte prosessen som har pågått mellom de fire regjeringspartiene. Det er har tatt for lang tid å avklare hvordan bompengene skal reduseres. Frp har vært utålmodige og er glad for at vi nå endelig kan få en avklaring, sier Jensen.

Sammenlignet med avtalen som ble behandlet i Frps landsstyre, reduseres bompengene med om lag én milliard over en tiårsperiode.

– I hovedsak vil dette skje i distriktene. I tillegg innebærer avtalen økte investeringer i kollektivtrafikken med statlige midler. Dette er noe Frp kan stille seg bak, sier Jensen.

Venstre-ja til Solbergs bompengeskisse – kritiserer prosessen

Også Venstre sier ja til bompengeskissen som statsminister Erna Solberg (H) la fram sent fredag kveld, bekreftet Venstre-leder Trine Skei Grande.

– Vi har fått en kollektivsatsing på 1 milliard og 800 millioner på bom. Vi har fått prioritert kollektiv foran bom. Derfor har Venstre valgt å si ja, sa Grande på en pressekonferanse i Stortingets vandrehall klokken 23 fredag kveld.

Hun slo fast at det viktigste for Venstre var å verne om nullvekstmålet – om at all trafikkvekst i byene skal tas ved sykkel, gange og kollektiv – og satsingen på kollektivtilbudet.

Grande slo også fast at det var en enstemmig stortingsgruppe i partiet som sa ja til skissen.

– Vi føler vi har vunnet, men vi føler det har vært en dårlig prosess, sa Venstre-lederen.

Hun ga klart uttrykk for at hun mener hele bompengeprosessen burde vært tatt under arbeidet med å snekre sammen statsbudsjettet for 2020, og at hun ikke synes noe om å «styre med ultimatum».

– Vi kan ikke jobbe på den måten, sa Venstre-lederen.

Hun innledet den hastig innkalte pressekonferansen med å beskrive kaoset de siste ukene om bompenger som en «selsom prosess».

Artikkeltags