Blir tvunget til å sette opp prisen på kjøreopplæringen

ØKTE UTGIFTER: Kjørelærer Erik Kvernstad og Lippert trafikkskole kjører mange kilometer i året. Når bommene kommer, blir utgiftene større.

ØKTE UTGIFTER: Kjørelærer Erik Kvernstad og Lippert trafikkskole kjører mange kilometer i året. Når bommene kommer, blir utgiftene større.

Lippert trafikkskole må belage seg på et sekssifret beløp i bompenger.

DEL

Supertilbud: 5 kr for alt innhold på nett i 5 uker

GRAN: Erik Kvernstad hos Lippert trafikkskole har regnet på kostnadene dersom de opprettholder dagens kjøremønster. Han har tatt utgangspunkt i at bommen mellom Gran og Lunner (i første omgang) vil koste 47 kroner pr. passering, og at det vil koste 55 kroner pr. passering å kjøre E16 til Hønefoss.

PRØV BOMPENGEKALKULATOREN: Hvor mye må du betale i bompenger i året?

Fire turer

Kvernstad forteller at hver enkelt elev hos dem vanligvis har fire turer til Hønefoss: bytur, sikkerhetskurs på bane, avsluttende opplæring (langturer) og oppkjøring. Dersom elevene har lite erfaring med bykjøring, kan det også være aktuelt med flere turer til Hønefoss i forkant av oppkjøringen.

– Det er selvsagt et alternativ å legge om rutene våre, men disse må godkjennes av Vegdirektoratet, sier Kvernstad som innrømmer at det vil bety mye ekstraarbeid.

I regnestykket er det tatt utgangspunkt i at Lippert gjennomfører kjøreopplæring med 165 elever i løpet av et år.

En tur fra Gran til Hønefoss betyr 204 kroner i bompenger (tur-retur). Det blir 816 kroner ekstra pr. elev dersom de skal de fire turene til Hønefoss.

816 kroner ganger 165 elever betyr en merutgift på 134.640 kroner i året for trafikkskolen. 20 prosent mindre dersom de har bombrikke.

– Selv om vi er store på Hadeland i vår bransje, så er vi fortsatt et lite firma. En slik sum vil bli merkbar i forhold til økonomien, sier Kvernstad.

– Hvem får regningen?

– Det sier seg dessverre selv. Da må prisene våre økes. Det er ikke heldig, men det må gjøres.

– I regnestykket er det turer fra Gran til Hønefoss. Hva med alle turene mellom Gran og Lunner og tilbake?

– Det har jeg ikke engang turt å regne på, smiler Kvernstad.

Over 20 passeringer over kommunegrensa i uka er ikke uvanlig for trafikkskolen.

Bedre trafikksikkerhet

Kvernstad synes folk på Hadeland vil bli rammet ekstra hardt når ny riksveg 4 og E16 skal nedbetales.

LES OGSÅ: Når ny E16 står klar, blir det fire bommer i Jevnaker

– Jeg synes det er trist at det er lokalbefolkningen som skal sitte igjen med regninga, når det er gjennomfartstrafikken som får mest glede av vegene.

– Ser du ingen fordeler med nye og bedre veger?

– Jo, absolutt. Jeg prøver alltid å vende ting til det positive. Nye veger vil heve trafikksikkerheten, og elevene vil få god trening på motorvegkjøring. Kanskje det kan veie opp noe.

SLIK GIKK DET DA HADELAND SATT OPP BOM-BUDSJETT FOR FAMILIE PÅ FIRE: 
– Det er egentlig helt vilt (+)

Artikkeltags