I dag har jeg stilt meg sjøl dette spørsmålet, etter en del opplevelser denne høsten.

Ikke alle i dette samfunnet har kapasitet eller mulighet til å ordne alt på nett, og det må samfunnet snart ta på alvor.

For en tid tilbake skulle vi ta en hyggelig tur inni skauen fra Harestua mot Brovoll. Der går det to veger inn i marka, og ved en feiltakelse kjørte vi bilen inn i innkjøringa til Midtliavegen, oppdaget dette omgående og rygget tilbake før vi hadde passert kamera, kjørte så inn mot Brovoll i Piperveien.

Stor var overraskelsen da bomselskapet hadde belastet begge passeringene med 32 sekunders tidsforskjell. Prøvde i flere dager etterpå å få selskapet i tale, men ikke noe svar. Trykket 2 hver gang jeg ringte for å bli ringt opp igjen men ingen kontaktet meg. Jeg kunne ha gått inn på deres nettside og sendt en klage, men ikke alle har den muligheten. 60 kroner tapt er ikke all verden, men dårlig service er det.

Jeg sitter som kasserer i ett frivillig lag, og for noen dager siden besøkte jeg den lokale banken for å få hjelp til å knytte til et regnskapsbyrå som skal føre regnskap for oss. Dette endte med at jeg fikk et telefonnummer til nettbank bedrift og at banken ikke hadde noen som kunne hjelpe meg.

Etter en rekke telefoner til nettbank bedrift og prøving og feiling fikk jeg det på plass. Det er tross alt ansvar for lagets penger det gjelder.

Men, jeg vil ikke kalle det for service det jeg fikk. Etter hver samtale piper det på telefonen min hvor de ber meg si hvor fornøyd jeg er, og om jeg fikk den hjelpen jeg trengte.

I dag tok jeg kontakt med lokalavisa Hadeland, fordi jeg skulle endre vårt abonnement fra papir til nett.

Etter cirka 25 minutters ventetid, kom jeg til ett menneske som sikkert sitter på et senter som server mange bedrifter. Når jeg forteller hvorfor jeg ringer og hvor lenge jeg har ventet, spør hun om jeg ikke fikk tilbud om å trykke 1 for å bli ringt opp igjen, eller jeg kunne ordnet det på nett. Jo da, svarer jeg, men det hender faktisk av og til at du må ha et svar om at ting er i orden der og da, særlig hvis du ordner for andre. Har du andre planer resten av dagen er det ikke sikkert det passer og bli ringt tilbake heller.

Så var den servicen da. Hvor ble den av?

Er selv en habil nettbruker, men også glad i service når jeg trenger det.