Nevøen på fem år knipset onkels rundkast i 100 kilometer i timen

RUNDKAST: Her går det galt for Christian Brustad i det siste heatet på Vålerbanen. Nevøen Christoffer Brustad (5) fanget begivenheten med kameraet. Bortsett fra noen saftige merker på baken, gikk det bra med norgescupvinneren. Foto: Christoffer Brustad.

RUNDKAST: Her går det galt for Christian Brustad i det siste heatet på Vålerbanen. Nevøen Christoffer Brustad (5) fanget begivenheten med kameraet. Bortsett fra noen saftige merker på baken, gikk det bra med norgescupvinneren. Foto: Christoffer Brustad.

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

ROA: Christian Brustad (27) fra Roa vant norgescupen i roadracing, men måtte tåle noen saftige blåmerker etter en luftig flygetur i det siste heatet på Vålerbanen.

– Jeg hadde sammenlagtseieren i lomma etter det første løpet lørdag. Derfor ønsket jeg å gi litt ekstra gass i løpet søndag. Resultatet ble en såkalt «highside», sier Brustad og forklarer at bakhjulet først sklir, men tar tak på nytt.

Blinkskudd

– Jeg ble kastet opp i lufta og landet hardt i bakken. Heldigvis slapp jeg unna med noen fargerike merker på baken, sier Brustad. Til tross for en luftig avslutning på sesongen, kan han se tilbake på en imponerende sesong på motorsykkelen.

På tribunen satt Christians største fan, nevøen, Christoffer Brustad. Ifølge mamma Christine Bjerke, kjedet han seg litt.

– Han fikk låne vårt speilreflekskamera som var innstilt på motor.

– Da onkel kom kjørende og tok sitt rundkast i stor fart, hadde femåringen knipset rundkastet, sier Christine Bjerke.

Christian Brustad fikk lisensen i mars og har aldri tidligere hatt startnummer på sykkelen.

Interessert i sykler

– Interessen for sykler har alltid vært der. Jeg var med i Jaren Motorklubb som ung og har kjørt en del på Stryken. Mye kjøring i skogen med kameratene ble det også, sier Brustad.

Han ble inspirert til konkurransekjøring av sjefen på jobben, Geir Hestmann.

– Han er tidligere toppkjører med mange NM-gull og en internasjonal karriere bak seg. Han mente jeg burde prøve meg, og slik havnet jeg i konkurransemodus, sier Brustad.

 Hestmann er nå teamsjef for Team Hestmann Yamaha Racing. Den første sesongen har Brustad kjørt i nybegynnerklassen Rookie 600, men det betyr ikke at sykkelen mangler hestekrefter.

– Sykkelen har 120 hestekrefter på bakhjulet og har en toppfart på 270/280 kilometer i timen på det meste på banen.

- Det er et voldsomt adrenalinkick å kjøre, sier mannen som kan se tilbake på fire 1.-plasser, én 2. plass, 2 3. plasser og én 6. plass i norgescupen.

Større klasse

Han får A-lisens neste sesong og rykker opp i klassen Superstock 600.- For å kjøre bra er nøkkelen å mestre sykkelen, samtidig som du har stor fart. Man må tørre å ta mulighetene som byr seg i et løp, samtidig som du har kontroll, sier Brustad.

Et heat kjøres vanligvis med 16 konkurrenter. Det er 14 runder og full rulle fra start til mål i om lag et kvarter.

– Uten god kondisjon er man sjanseløs, samt at risikoen for dårlige valg er større, sier Brustad, som er mekaniker av yrke. Det betyr at han jobber med motorsykler dagen lang.

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt!

Artikkeltags