Slår ned på trailerjuggel

Artikkelen er over 1 år gammel

Statens Vegvesen har sett seg lei på at vogntogsjåfører fyller frontruta med wunderbaum og vimpler. I fjor fikk 210 kjøretøy kjøreforbud på grunn av dårlig sikt.

DEL

Etter at det i 2017 ble gjennomført 5 505 tungbilkontroller i Oppland sitter Statens vegvesen igjen med tall de kaller skremmende høye når det gjelder grunnlag for kjøreforbud.

Totalt 737 sjåfører fikk kjøreforbud, og 86 sjåfører ble anmeldt i fylket i fjor, for blant annet overlast, dårlig lastsikring og dårlig sikt ut frontrute og speil. I tillegg ble nær halvparten av de anmeldte sjåførene anmeldt for brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene.

– Selv om de fleste vi stopper har alt i orden, så er disse tallene skremmende høye, sier fagleder i Statens vegvesen, Martin Børresen etter å ha oppsummert fjoråret.

Juggel og stæsj

Flere tungbiler blir stoppet med juggel og vimpler som reduserer sikten til sjåføren. 210 kjøretøy fikk kjøreforbud på grunn av dårlig sikt ut frontrute og speil i løpet av året.

– Det er en del førere som gjør hytta på vogntoget sitt litt for hjemmekoselig. De henger opp vimpler og juggel og monterer til og med bord for å få plass til forstyrrende elementer i frontruta. Dette må vi slå ned på. Blindsona til et tungt kjøretøy er stor nok som den er, sier Martin Børresen i en pressemelding.

Han er også bekymret for tilstanden på bremsene til flere av de kontrollerte kjøretøyene.

– 19 kjøretøy hadde så dårlige bremser at de ikke fikk kjøre videre før de hadde utbedret manglene. Tunge kjøretøy med dårlige bremser er rene dødsfellene, som er viktig å få fjernet fra vegen, sier han.

Anmeldt for hvilebrudd

Totalt ble 86 førere anmeldt for brudd på forskjellige regler, og av disse ble 36 anmeldt som følge av brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene. Ifølge Børresen ble totalt 574 førere i Oppland kontrollert, og 249 av disse fikk en form for reaksjon på grunn av små eller store brudd.

– De 36 som ble anmeldt hadde grove brudd. Det kan for eksempel dreie seg om bevisst juks eller manipulering av kjøre- og hviletidsdataene. Det er svært alvorlig, sier Børresen.

Artikkeltags