Russetiden er en tid mange gleder seg til i flere år. Jeg husker selv da jeg gikk på ungdomsskolen gledet jeg meg til russetiden, selv hvor lite jeg visste om hva det innebar. Nå er den perioden i livet mitt rett rundt hjørnet og for meg har én spesifikk faktor blitt mer viktig enn det jeg tenkte for fem år siden: penger.

Vi har alle hørt de ekstreme historiene. Ungdom som bruker 500.000 kroner på en sang, eller over én million på en buss. Dette er likevel ikke det som er normalt for alle ungdom, spesielt ikke her jeg er fra. På samme tid er det et press for å bruke penger på mye annet. For selv om vi ikke bruker et beløp på over én million, bruker vi fortsatt store summer. For vi føler også på at vi må ha biler, logoer og sang.

Vi bruker blant annet store summer på biler, som kan komme opp i en pris på over 100 000. Dette er mye penger, og mange føler at man må ha en bil for å kunne være med på mye av det som skjer i russetiden. Ikke nok med at bilen i seg selv er dyr, men alt av arrangementer du tenker å kjøre bilen til koster også penger.

I tillegg har det blitt vanligere med flere logoer. Før holdt det for mange å bare ha et navn og en logo som fulgte med. I år har jeg derimot sett at mange minst har to logoer, om ikke tre. Gruppa ønsker seg ofte en «teaser»-logo, en dekklogo og så en hovedlogo. Dette er ikke billig, iallfall ikke når man skal bestille opp gensere og annet utstyr under alle de tre navnene. I tillegg er det noen som må bestille design, siden de ikke lager den selv. Alt dette koster penger. Mye penger.

Så for mange kan russetiden bli en dyr affære. Iallfall hvis du vil være med på det som mange forbinder med russetid. Hvor mye penger du bruker er opp til deg, men ofte kan man føle seg utenfor hvis man ikke har god nok økonomi til å delta.

Stine Elisabeth Larsen

Stine Elisabeth Larsen (18) kommer fra Moen og er med i uRed. På fritiden liker hun å ta bilder, redigere videoer og se på serier. Hun går medier og kommunikasjon på Hadeland videregående skole.