Da Statens vegvesen gjennomførte kontroll 5. og 6. januar ved kontrollstasjonen på Varpet, hadde fire av de kontrollerte varebilene store mengder snø og is på taket.

– Vi vet av erfaring at når det kommer snø i jula er det en del varebilsjåfører som lar være å måke snø av taket på varebilene sine, sier kontrolleder i Statens vegvesen, Bjørn Uno Rogneby til Varingen.

Alle sjåførene måtte fjerne snøen på varebilene før de fikk kjøre videre.

– Kan også treffe en fotgjenger

Rongeby sier at det er vanlig at sjåførene i første omgang får beskjed om å fjerne snøen før de får kjøre videre.

Dette blir loggført av Vegvesenet, slik at hvis en sjåfør blir stoppet flere ganger med mye snø og is taket, vil sjåføren risikere anmeldelse.

– Når det blir varme kan isen løsne. Om det skjer i 80 kilometer i timen, og isen treffer en annen bil, finnes det eksempler på at det ikke går veldig bra. Isen kan også treffe en fotgjenger, påpeker Rogneby.

– Mange sjåfører blir overrasket over hvor tung snøen og isen på taket er når de blir bedt om å måke det av, legger kontrollederen til.

Stoppet varebiler med overlast

I løpet av kontrollen ble det også stoppet fire varebiler med overlast.

– Den ene varebilen hadde 700 kilo overlast. En varebil har maks tillatt totalvekt på 3500 kilo, så prosentmessig begynner det å bli ganske mye over det tillatte, sier Rogneby.

Denne sjåføren ble anmeldt for overlasten.

– Når en varebil har over 500 kilo overlast, blir sjåførene automatisk anmeldt, forklarer kontrollederen.

De resterende tre varebilene hadde overlast under 500 kilo, og måtte laste ned til lovlig vekt før de fikk kjøre videre.

– Dette går nok på konkurranse. I utgangspunktet er nok dette last som burde blitt kjørt på to turer, eventuelt kjørt med tyngre kjøretøy. Men det ville også blitt dyrere for transportøren, som måtte tatt mer betalt for oppdraget. Slikt bidrar til å utkonkurrere de som vil drive lovlig, sier Rogneby.

– Hvordan vil du si funnene i denne kontrollene skiller seg fra vanlige kontroller?

– Stort sett er det disse tingene vi ser går igjen, sier Rogneby og legger til.

– Ellers ser vi at det er litt mindre trafikk i januar. Men det er vanligvis slik at januar er en litt rolig måned, sier kontrollederen.

En lastebil stoppet ikke for kontroll

I forbindelse med kontrollen skal en lastebil også ha unnlatt å stoppe for kontroll.

Denne ble innhentet og tatt med tilbake til kontrollplassen.

Der ble det gitt bruksforbud på grunn av for stort overheng.

Sjåføren av lastebilen ble også anmeldt for ikke å ha stoppet for kontroll.

Her er Statens vegvesens resultater fra kontrollen:

  • Antall tunge kjøretøy over kontrollplass: 77
  • Antall kontrollerte tunge kjøretøy: 26
  • Antall kontrollerte lette kjøretøy: 7
  • Antall observerte for bruk av bilbelte: 0
  • Antall kjøreforbud/avskiltinger: 17
  • Antall dekkgebyr: 3
  • Antall overlastgebyr: 9
  • Antall bilbeltegebyr: 0
  • Antall øvrige gebyr: 4
  • Antall anmeldelser: 2
  • Antall kjøretøy med skriftlige mangler: 5

Kilde: Statens vegvesen