Gå til sidens hovedinnhold

Stor pågang fra kunder torsdag: Svindlere utgir seg for å være fra lokalbanken

Det er nå oppdaget svindel-epost med logo fra Sparebank 1 Ringerike Hadeland. – Vær på vakt, sier Hans Petter Erlandsen.

Torsdag ettermiddag var det stor pågang hos bankens kundesenter fra kunder som lurte på om e-posten de nylig hadde mottatt faktisk var fra banken sin.

I e-postene står det at kort og konto er sperret, og at kunden må aktivere den igjen ved å klikke på en knapp eller lenke. E-posten viser logoen til Sparebank 1 Ringerike Hadeland, og er dermed mer avansert enn tidligere.

- Dette er forsøk på svindel, såkalt phising, slår Hans Petter Erlandsen fast i en pressemelding.

Han er fagsjef for betaling i Sparebank 1 Ringerike Hadeland.

Les også

Storbank advarer mot omfattende svindel

Mer utspekulerte metoder

Phising er en kjent svindelmetode, som kan foregå via e-post eller SMS. Svindlernes mål er å få tilgang til personlig informasjon, som fødselsnummer, passord, koder og kontoinformasjon.

Budskapet i e-post eller SMS er gjerne at noe er galt med kundens konto, kort eller personopplysninger. For å rette opp i dette, ber de mottaker klikke seg videre til et nettsted.

På dette nettstedet, som kan se ut for å være bankens, blir informasjonen stjålet. Dette misbrukes så til selve svindelen.

Erlandsen er glad for at kundene er oppmerksomme, tar kontakt med banken via telefon eller Facebook, og unnlater å klikke på lenker.

- Heldigvis er våre kunder på vakt, for svindelmetodene blir stadig mer avanserte og utspekulerte. Vi som bank vil aldri ta kontakt med våre kunder for å be om kortnummer, passord, pinkoder, bankID-informasjon eller personnummer, sier Erlandsen.

Les også

Rolf (80) advarer mot svindlere som lover penger til gode

Er på vakt

Saken behandles nå av sentralt nettsvindelteam i Sparebank 1. Gjennom internasjonalt samarbeid jobbes det med å stenge nettstedene som svindelepostene linker til.

- Dette er aktivitet som skjer utenfor bankenes systemer. Svindlernes metoder endrer seg raskt, og det er et intensivt og kontinuerlig arbeid med å stenge ned aktiviteten, gjerne med samarbeid med internasjonale myndigheter. Det beste forsvaret vi har er å være på vakt, sier Hans Petter Erlandsen.

Slik unngår du svindel

  • Ser en henvendelse mistenkelig ut? Ikke trykk på linker, åpne vedlegg eller svar
  • Ta kontakt med banken din ved mistanke, og slett e-posten eller SMSen
  • Har du trykket på vedlegg, lenke eller svart på e-posten? Kontakt banken din umiddelbart
  • Du finner oppdatert informasjon om svindelmetoder på bankenes hjemmeside
  • Kilde: Sparebank 1

Kommentarer til denne saken