Gå til sidens hovedinnhold

Proffe nettsvindlere vet mye om ofrene

Artikkelen er over 3 år gammel

Nettsvindlere opptrer mer profesjonelt og sitter på langt mer informasjon om ofrene sine enn tidligere.

Det kommer fram i rapporten «Trusler og Trender 2018-2019» utarbeidet av Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS). Den viser hvilke digitale trusler og trender som vil prege norske privatpersoner og bedrifter det kommende året.

Tilpasser etter betalingsevne

Rapporten viser at svindlere kartlegger ofrene grundig, og at de dermed kan tilpasse svindelen til enkeltpersonen eller bedriften. Svindlerne vet for eksempel hvilke nettsider ofrene bruker.

Les også

Dette er ikke Else Pettersen fra Oslo, men Hilde Sørlie fra Hole

 

Ofrene for utpressing opplever oftere enn før at summene de må betale, er tilpasset deres økonomi og betalingsevne. Dermed kan det oppfattes som bedre å betale enn å søke hjelp eller melde fra.

– De kriminelle vet stadig mer om hvordan de skal gå fram, og kjenner ofte ofrenes smerteterskel godt. Det er all grunn til å tro at dette er en tendens som bare vil forsterke seg de neste årene, sier administrerende direktør Peggy Heie i Norsis.

Les også

– Slett eposten. Det er svindel, melder Kripos

 

Sesongbasert svindel øker

Norsis ser samtidig at budskapet i stadig større grad tilpasses kanal og sesong slik at de får større gjennomslagskraft. Enkelte benytter andre kanaler enn epost for å oppnå høyere tillit hos mottakeren, og de misbruker gjerne merkenavn som Apple, Samsung eller Telenor.

– Det er lettere å lure noen til å laste ned en falsk hentelapp på Posten midt i julestria enn det er ellers i året, sier Heie.

Les også

Svindlet? Flaks kan være forskjellen mellom hjelp og økonomisk ruin

 

Samtidig blir direktør- og ledelsessvindel stadig mer utbredt, og den kobles ofte sammen med andre svindelmetoder.

– Vi kjenner til saker der direktørsvindel er utført først etter at svindlerne har tatt over identiteten til en ansatt. I andre tilfeller benytter de seg av falske SMS-er, eposter eller utnytting av kjente sårbarheter i virksomhetens programvare for å komme seg på innsiden.

Les også

Onlineopplysningen forsøkte å lure Svein. Nå erkjenner de: – Vi solgte luft og kundene fikk ingenting for pengene sine

 

Bruker nakenbilder

Utpressing hvor det brukes film og bilder der offeret er nakent, eller i en annen kompromitterende situasjon, er fortsatt en kjent metode for utpressing, viser rapporten. Det har samtidig vært en liten nedgang i antall datingssvindelsaker det siste året, men svindelbeløpet blir stadig større per sak.

– Dette er ofte utspekulert sosial manipulering som starter i sosiale medier og fortsetter i private kanaler over lang tid, sier Heie.

Les også

Henvendelsene ramler inn: – Hold dere unna

 

Kommentarer til denne saken