Stress for alle penga

NOE SOM HJELPER: – Hvis man er en person som ofte opplever stress, så er det sentralt å finne en avstresser som passer dine personlige behov, skriver Hedda Stensli.

NOE SOM HJELPER: – Hvis man er en person som ofte opplever stress, så er det sentralt å finne en avstresser som passer dine personlige behov, skriver Hedda Stensli.

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

Ured menerDe aller fleste kjenner igjen følelsen. Musklene blir anspente, pulsen går opp, konsentrasjonen svekkes, du glemmer småting i hverdagen, du ligger våken om natten og tenker på arbeidet du må gjennomføre de kommende dagene.

Dagene har et høyt tempo, du får et tidspress og et krav om å prestere i alt du gjør. Tiden forsvinner fra deg, du blir oppslukt av arbeidet ditt. Hverdagen blir planlagt til punkt og prikke. Du blir sint på deg selv hvis du beveger deg bort fra timeplanen, føler kvalme hvis ting ikke går slik du så det for deg.

Du kan kjenne symptomene krype opp mens du gjør dagligdagse ting, når det er hektisk på jobb eller når du ser over utgiftene dine. Noen opplever stress hvis de kjører i tung trafikk, hører høye lyder eller når de føler seg usikre. Andre opplever stress hvis de står foran store endringer i det livet sitt.

En liten mengde stress kan være en faktor som gir motivasjon, og har tidligere vært nødvendig for å overleve. «Fight or flight»-mekanismen som stress slår ut er essensielt, men hvis denne mekanismen blir enkelt trigget, eller det er for mange stressfaktorer på en gang, så kan det ødelegge en persons mentale og fysiske helse og potensielt bli farlig.

Så hva gjør man med stresset som tærer på sjelen?

Stress er, uheldigvis, svært alminnelig. Det er en mengde måter å håndtere stress på, men de mest sentrale metodene innen psykologien er; å konfrontere stresset, distansere seg fra det, å ha selvkontroll, søke support, akseptere et ansvar over stresset, rømme fra det eller unngå det som forårsaker stresset.

Hvis man er en person som ofte opplever stress, så er det sentralt å finne en avstresser som passer dine personlige behov. For noen er det å lese en bok, høre på musikk, gå en tur eller tilbringe tid med et kjæledyr eller en venn.

Med stress er det viktig å vite at det er mulighet for å redusere mengden stress som presser på og kryper inn, selv om man ikke helt ennå kan se lyset i enden av tunnelen. 

Hedda Stensli

Hedda (18) kommer fra Jaren og er skribent i uRed. På fritiden liker hun å se på filmer, lese bøker og være med venner. Blant annet er hun medlem av Sosialistisk Ungdom (SU), og hun går på studiespesialiserende linje på Hadeland VGS.

Send tekst og bilder «

Har du noe du vil dele med uRed? Her kan du sende inn!

Artikkeltags