Gå til sidens hovedinnhold

Fraværsregelen virker

Artikkelen er over 3 år gammel

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Etter at fraværsgrensen ble innført, fanges flere utsatte elever opp tidligere og de ser ut som de får mer hjelp fra skolen enn før. De som var mest borte har 30 prosent mindre fravær, og færre stryker eller slutter.

Antallet elever som hadde mer enn 14 dager fravær er nesten halvert fra 32.000 til 17.000. Fraværet for en typisk elev har gått fra fem dager og tolv timer til tre dager og ni timer viser tall Utdanningsdirektoratet nylig la fram. Jeg deler derfor ikke Idunn Rækken Marthinsen sin oppfordring i Hadeland om å glemme fraværsgrensen.

LES OGSÅ: Hei Torbjørn, skal vi glemme fraværsgrensa?

Jeg tror fraværsgrensen gjør det lettere for skolene å fange opp elever med mye fravær. Da kan skolene sette inn riktige tiltak tidligere enn før. For oppfølging av den enkelte elev er viktig. Det er en naturlig del av den omsorgsplikten skolene har for elevene. Evalueringen av fraværsgrensen skal også se på hvordan skolene følger opp elever med høyt fravær, og elever som overskrider fraværsgrensen.

Med grensen på ti prosent udokumentert fravær for å få karakter i et fag, ønsker vi å stille tydelige krav til elevenes oppmøte. Fraværsgrensa betyr at færre klasserom er halvtomme. Gjennom fraværsgrensa blir elevene vant til de kravene arbeidslivet stiller, og om viktigheten av å ha respekt for lærere og medelever.

Selv om det er for tidlig å slå fast at det er innføringen av fraværsgrensen sin fortjeneste, så er det interessant å se at de ferske tallene viser at færre stryker og færre slutter. Elevene får også noe bedre karakterer, noe som kan tyde på at den økte tilstedeværelsen også har betydning for elevenes faglige utbytte.

Hannah Atic

Hannah Atic (H) er politisk rådgiver i Kunnskapsdepartementet.

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 06:00.