– Det er greit å si at man sliter litt

LAV TERSKEL: Det er fint å snakke med venner og voksne du stoler på, mener kommunepsykolog Marte Brenne Nordstoga.

LAV TERSKEL: Det er fint å snakke med venner og voksne du stoler på, mener kommunepsykolog Marte Brenne Nordstoga.

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Åpenhet om psykiske vansker og lidelser er viktig.

DEL

GRAN: Det mener Marte Brenne Nordstoga, kommunepsykolog i Gran. Hun jobber blant annet mye med barn og ungdom. Hun uttaler seg på generelt grunnlag, men tror mange kjenner seg igjen i teksten som Stine Bratvold har skrevet.

– En psykisk lidelse er usynlig, og for mange, som ikke har opplevd det selv, uforståelig. Det skrives og snakkes mer om det nå enn tidligere, men det er fortsatt til en viss grad et tabu.

Ikke alene

Det er vanlig å kjenne på skam ved en psykisk lidelse.

– Vi sammenligner oss selv med andre hele tiden. Når vi er syke kan vi føle en tilkortkommenhet, og tenke at vi er annerledes eller unormale. Det kan føre til mange negativer tanker, forteller psykologen.

Nesten en av fem barn og unge har til enhver tid psykiske lidelser som fører til at de ikke fungerer godt i hverdagen. Nesten én av ti har en diagnose.

– Så du er på ingen måte alene. I løpet av livet vil så mange som halvparten av oss oppleve en psykisk lidelse, sier Marte.

– Hva kan vi gjøre for at temaet skal bli mindre tabu?

– At det skrives om det i media, og snakkes om det i debatter er viktig. Det er viktig med åpenhet. Det må være greit å si at man sliter eller har slitt.

– Hvem skal ungdom som har det vanskelig snakke med?

– Du trenger ikke å utlevere alt til alle, men har du noen voksne du stoler på så er det fint å dele tanker og følelser med dem. Det kan også være en helsesøster. Og folk kan snakke med de nærmeste vennene sine, råder Brenne Nordstoga.

– Når er det greit å si fra?

– Den terskelen skal være lav. Du trenger ikke ha en diagnose. Det er nok at du føler at du trenger å snakke med noen.

Akseptere situasjonen

Hun sier at noen trenger behandling, og at de da bør få den raskt. Akkurat som ved fysiske skader så kan det ta tid å reparere en psykisk lidelse.

– Å akseptere situasjonen, og å godt at ting er som de er, i stedet for å kjempe imot og late som alt er bra, er et viktig steg i veien mot å bli bedre. Da er det også lettere å fokusere på de positive tankene om at ting blir bedre. For det blir det, avslutter Marte Brenne Nordstoga

Send tekst og bilder «

Har du noe du vil dele med uRed? Her kan du sende inn!

Artikkeltags