– Vi må lære om privatøkonomi på skolen

ETTERLYSER PRIVATØKONOMI: Mari Volden (til venstre) og Ingunn Kvernvold Myhre mener det må bli mer fokus på privatøkonomi i skolen. - Det må starte allerede på ungdomsskolen, mener de,

ETTERLYSER PRIVATØKONOMI: Mari Volden (til venstre) og Ingunn Kvernvold Myhre mener det må bli mer fokus på privatøkonomi i skolen. - Det må starte allerede på ungdomsskolen, mener de, Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Ved utgangen av fjoråret hadde unge mellom 18 og 24 år en samlet gjeld på 354 millioner kroner. Mari (17) og Ingunn (17) mener privatøkonomi må bli en del av undervisningen på skolen.

DEL

– Jeg har jobbet siden jeg var 14 år, men har aldri fått noen opplæring på skolen i hva en skattemelding er. Da er hver enkelt prisgitt at de har foreldre som kan hjelpe til med dette. På nett drukner jeg bare i informasjon og fremmedord jeg ikke vet hvordan jeg skal håndtere, sier Ingunn Kvernvold Myhre.

Mari Volden er enig.

– Det er hundrevis av sider med info på nett, men det er ofte skrevet i et komplisert språk som gjør det som står der mer forvirrende enn oppklarende. Det hadde vært bedre å lære om det på skolen, hvor ting kunne vært gjort mer kort og konsist, og ikke minst kvalitetssikret av lærere, mener hun.

Aktuelt tema

De to 17-åringene skriver begge for uRed (ungdomsredaksjonen i Hadeland) på fritiden. Uavhengig av hverandre, og helt uten at det var planlagt, har begge skrevet et innlegg hvor de etterlyser mer opplæring i ting de får brukt for i voksenlivet. Som for eksempel privatøkonomi, boligkjøp, forsikring og liknende.

Mari skriver blant annet:

«På skolen har jeg lært at det var Akbar den store som ledet Mogulriket på slutten av 1500-tallet, at en tredjegrads polynomfunksjon har 3 som den høyeste eksponenten og at Aztekerne i Mexico hadde en økonomi basert på mais. Men hva er en selvangivelse, og hva gjør jeg med den? Hvordan betaler jeg skatt og hvem ringer jeg om bilen stopper midt i vegen?»

LES HELE INNLEGGET TIL MARI: Et nyttigere skolefag

Jentene har fått med seg at stadig flere unge sliter med gjeld og betalingsanmerkninger. Ifølge TV 2 hadde nordmenn i aldersgruppen 18–24 år ved utgangen av 2017 en samlet gjeld på 354 millioner kroner.

– Mange ungdommer bruker mye penger, men vet ikke nødvendigvis hvordan de skal håndtere dem, sier Ingunn og både hun og Mari innrømmer at de også selv kunne vært flinkere til å håndtere egne penger.

Jentene tror også det er lettere å bruke penger man ikke ser.

– Vår generasjon har lite omgang med kontanter. Lønna kommer inn på kortet, og i hverdagen går det i kort og Vipps. Det er veldig enkelt, men gjør det fort gjort å glemme hvor mye som egentlig er igjen på konto, mener Mari.

CASH IS KING: Mari og Ingunn innrømmer at de, som mange andre på deres alder, kan bli flinkere til å holde styr på pengene sine.

CASH IS KING: Mari og Ingunn innrømmer at de, som mange andre på deres alder, kan bli flinkere til å holde styr på pengene sine. Foto:

 

Må starte tidlig

De to 17-åringene er ikke sikre på om det er behov for et eget fag i skolen om privatøkonomi, men mener at det kan legges inn i flere av de eksisterende fagene. Eller at ulike temaer kan jobbes med i perioder hvor de er aktuelle. For eksempel når skattemeldingen kommer, når man må søke om frikort eller liknende.

– I matteundervisningen lærer vi mye jeg tviler på om vi får brukt for i det virkelige liv. Vi har riktignok lært litt om renter, og det husker jeg fortsatt. Men det hadde vært fint å jobbe med mer konkrete situasjoner, som nedbetaling av lån, skattemelding og liknende, mener Ingunn.

De er enige om at privatøkonomi bør være et tema allerede på ungdomsskolen.

– Mange starter å jobbe allerede når de er 13–14 år. Allerede da må de ha litt kunnskap om frikort, skatt og skattemelding, mener Ingunn.

– Starter man med dårlige vaner når det handler om penger, så er det noe man tar med seg videre, mener Mari.

Selv om tekstene deres er basert på egne erfaringer, så understreker de at problemet ikke handler om spesifikt om Hadeland videregående skole hvor de selv er elever. Eller som Ingunn skriver:

«Dette er et stort hull i det norske skolesystemet, ettersom mange unge sliter med å håndtere penger.»

LES HELE INNLEGGET TIL INGUNN: Hvorfor lærer vi ikke privatøkonomi på skolen?

GOD RÅD: Det mangler ikke på gode råd, men Ingunn Kvernvold Myhre (til venstre) og Mari Volden mener de vil lære mer av å jobbe med privatøkonomi på skolen enn å lese seg alt de trenger på nett eller andre steder.

GOD RÅD: Det mangler ikke på gode råd, men Ingunn Kvernvold Myhre (til venstre) og Mari Volden mener de vil lære mer av å jobbe med privatøkonomi på skolen enn å lese seg alt de trenger på nett eller andre steder. Foto:

Nye læreplaner

Kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner har fått oversendt meningene til de to 17-åringene fra Hadeland.

– Jeg er enig med Mari og Ingunn. Skolen må forberede elevene for arbeidslivet og livet etter skolen, og elever skal lære om personlig økonomi i skolen. Dette er viktig kompetanse som elevene må ha for å kunne delta aktivt i samfunnet. Det er også en god måte å bruke matematikk og andre fag på en mer praktisk måte, sier Sanner.

Han lover bedring allerede i 2020 når de nye læreplanene kommer.

– Dagens læreplaner er så overlesset med så mange temaer at det ofte ikke er tid til å gå i dybden på sentrale temaer. Derfor jobber vi nå med et omfattende ryddearbeid i fagene, og nye lærerplaner kommer i 2020. Allerede nå kan jeg si at personlig økonomi skal være et tema som elevene skal lære om. Det besluttet vi denne uken, sier Sanner.

I de nye lærerplanene skal personlig økonomi fortsatt være en del av matematikk og samfunnsfagene både på grunnskolen og i videregående.

– Hvor tidlig elevene skal starte å lære om personlig økonomi, vil bli vurdert i det videre arbeidet med læreplanene, avslutter statsråden.

Holder kurs

SpareBank 1 Ringerike Hadeland har gjennom flere år samarbeidet med Hadeland videregående skole (HVS) for å lære elevene mer om privatøkonomi. Her har de fokusert på grunnleggende, generelle råd rettet mot ungdom.

– Årlig arrangeres også møte med russen, hvor vi både snakker praktisk bruk av bank og økonomi rundt det å være russ og ha russebil, forteller lokalbanksjef på Gran Bjørg Skogli og informasjonsleder Kristin Ruud.

I fjor ble det også gjennomført en skoledag for alle elevene om privatøkonomi med Luksusfelle-programleder og forbrukerøkonom i SpareBank 1, Magne Gundersen. Dette kom i stand etter en forespørsel fra HVS.

– Har dere noen tips til tenåringer som ikke føler de ikke har helt oversikt over egen økonomi og eget forbruk?

– Skaff deg oversikt over hva som kommer inn som ukepenger og lønn, og lag en plan over hva du kan bruke (et budsjett) og etter hvert hva du faktisk bruker pengene på, lyder rådene fra Bjørg Skogli og Kristin Ruud.

Send tekst og bilder «

Har du noe du vil dele med uRed? Her kan du sende inn!

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken