Alida Marie Magnussen: Denne oppgaven har kostet mye tid, frustrasjon og litt sinne

EN MUNNFULL: – Mange sliter med motivasjon i skolesammenheng allerede, og å ha en stor fordypningsoppgave hengende over seg hjelper ikke, skriver Alida Marie Magnussen.

EN MUNNFULL: – Mange sliter med motivasjon i skolesammenheng allerede, og å ha en stor fordypningsoppgave hengende over seg hjelper ikke, skriver Alida Marie Magnussen.

Av
DEL

UredFordypningsoppgaven som tredje klasse studieforberedende skal skrive har vært mye omdiskutert det siste halve året. I hvert fall blant elevene. Presset er stort og man får virkelig testet sine egne egenskaper både psykisk og faglig.

Til de som ikke vet hva denne oppgaven går ut på, er dette en fordypningsoppgave bestående av 4.000 ord pluss minus 20 prosent. Målet med oppgaven er å fordype seg i et tema, finne litteratur eller film som omhandler temaet du har valgt og formulere en problemstilling.

Fordypningsoppgaven skal inneholde en innledning, teoridel, drøftingsdel og en konklusjon.

Jeg skjønner jo veldig godt poenget med oppgaven. Vi går en studieforberedende linje, og dermed skal vi bli forberedt til å gå videre på nye studier etter videregående. Samtidig så skjønner jeg ikke helt hvorfor oppgaven skal bety såpass mye som den gjør.

Etter det jeg har skjønt, er karakteren som du får på fordypningsoppgaven, den karakteren som vil stå som norsk bokmål skriftlig i 1. termin. Det betyr at hvis jeg får 4 på fordypningsoppgaven, så får jeg også 4 i 1. termin i norsk bokmål skriftlig.

Det er her jeg er litt uenig. Med tanke på at vi ikke har hatt så mange oppgaver som dette før, så burde vi heller ha flere litt mindre oppgaver, enn en stor som skal bety såpass mye når vi alle egentlig er nybegynnere på dette.

Jeg vet som elev at det har vært mye frustrasjon rundt denne oppgaven. Mange sliter med motivasjon i skolesammenheng allerede, og å ha en stor fordypningsoppgave hengende over seg hjelper ikke. Vi har andre fag å tenke på også som vi skal få gode karakterer i, og da er det ikke så lett å finne tid.

Ja, jeg vet folk vil argumentere med at vi har hatt masse av tid når det kommer til dette, men veldig få personer har klart å utvikle en studieteknikk som funker for dem enda. De fleste er enda i utprøvingsperioden.

Til syvende og sist er vi bare ungdommer, og det er ikke alltid vi tenker like smart som vi burde. De fleste av oss er veldig flinke til å utsette til siste liten og tenke at det ikke tar så mye tid, nettopp fordi vi ikke har skrevet en så stor oppgave før.

Fristen for å levere oppgaven er like rundt hjørnet nå for de fleste. Jeg regner med at det ikke bare er jeg som er sånn passe stressa for å levere hele oppgaven ferdig. En oppgave som har kostet mye tid, frustrasjon og litt sinne innimellom.

Men jeg tror også at det er veldig mange tredjeklassinger som kommer til å få en stor byrde løftet av skuldrene sine etter fredag.

Alida Marie Magnussen

Alida Marie Magnussen (18) kommer fra Grua. Hun er skribent i uRed, liker å være aktiv og å se på tv-serier. Hun liker å være med venner og hun går siste året på studiespesialisering på Hadeland videregående skole.

Send tekst og bilder «

Har du noe du vil dele med uRed? Her kan du sende inn!

Artikkeltags