I dag bør du kjøre litt ekstra forsiktig

FAREVARSEL: Meteorologisk institutt har sendt ut gult farevarsel. - Dette brukes om en moderat farlig situasjon, som kan forårsake skader lokalt, heter det på yr.no. De to neste farenivåene er oransje og rødt.

FAREVARSEL: Meteorologisk institutt har sendt ut gult farevarsel. - Dette brukes om en moderat farlig situasjon, som kan forårsake skader lokalt, heter det på yr.no. De to neste farenivåene er oransje og rødt. Foto:

Lørdag ettermiddag og kveld er det utrygt for regn som fryser på bakken i lavlandet. Også på morgenkvisten er det tidvis glatte veier rundt omkring på Hadeland.

DEL

Meteorologisk institutt har sendt ut gult farevarsel for fylkene som vi inntil nylig kalte Oppland, Hedmark og Buskerud.

Årsaken er muligheter for underkjølt regn – noe som igjen gir vanskelige kjøreforhold.

Fryser på bakken

– Lørdag ettermiddag og kveld utrygt for regn som fryser på bakken i lavlandet. Størst fare i nordlige og vestlige områder, står det på yr.no.

Allerede lørdag morgen vil nok mange oppleve at det er en smule glatt på vegene rundt om i distriktet.

Nattens kuldegrader er i ferd med å erstattes av noen få varmegrader, og i tillegg har det kommet et lite lag med snø enkelte steder.

Oppfordringen fra meteorologene – og lokalavisen – er derfor: Kjør forsiktig!

Stengt felt – men ikke i dag?

Skal du kjøre nordover fra Hadeland, kan det være verdt å merke seg at et felt er stengt og at det er lysregulering på grunn av vegarbeid på riksveg 4 mellom Lygna og Einavoll.

Dette gjelder i hele perioden fra 6. januar til 1. mai. Om mannskapet er på jobb i dag, på en lørdag, tviler vi imidlertid på.

Du kan holde deg oppdatert om vegarbeid og andre trafikkforhold på Statens vegvesen sin trafikkside.

Fakta om underkjølt regn

  • Underkjølt regn er regndråper som fryser til is ved kontakt med omgivelsene når det er minusgrader.
  • I Norge er det innlandet som er mest utsatt for underkjølt regn på vinterstid.
  • Underkjølte vanndråper er flytende selv om det er minusgrader. For at vann skal fryse må det ha noe å fryse på (frysekjerner).
  • Underkjølt regn kan oppstå ved en varmfront-passasje om vinteren. Varmfronten inneholder varm, fuktig luft. Luften i høyden er da varmere enn bakken.
  • Dersom det er en luftlomme i høyden med varmegrader, vil snø som faller gjennom denne luftlommen smelte. Når regndråpene igjen treffer luft med kuldegrader blir de underkjølte, og vil treffe bakken som frysende regn.
  • Når de underkjølte regndråpene treffer bakken, vil de altså fryse til is øyeblikkelig. Bakken fungerer som frysekjerne.

Kilde: Yr.no

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt!

Artikkeltags