Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

25 år med detaljert kvalitet

Annonse fra Olerud MALE - & SNEKKERVERKSTED A/S

Olerud male og snekkerverksted feirer 25 års jubileum.

Vi feirer 25 -års jubileum!

Jubileumsdager i egne lokaler på Kalvsjø, Lunner.

Gode tilbud under jubileumsdagene.

Åpningstider under jubileumsdagene:

Torsdag 23.mars : 9-17

Fredag 24.mars :9-17

Lørdag 25.mars : 9-15

Skulle kjøpe verktøy, endte opp med verksted

- Vi startet opp i en liten potetkjeller i en låve på Nordre Jevnaker, far og jeg. Han hadde drevet med inner,- og ytterdører, og kunne den bransjen. Jeg er utdannet tømrer, vi så at kompetansen mellom oss, kunne bli noe. Arne Ivar Olerud eier og driver Olerud male og snekkerverksted på Lunner. Det er 25 år siden bedriften så dagens lys.

- Egentlig skulle vi bare kjøpe verktøy, men da vi forstod at verkstedet på Lunner stod tomt, kom verktøyet med et verksted på kjøpet. Her har vi har holdt til siden, forteller Arne Ivar.

I dag har Olerud maler og snekkerverksted 7 ansatte. Flere har gått læretid her og har jobbet i snekkerverkstedet siden. Butikken har også et eget showroom med forskjellige utstillinger.

- Vårt aller første oppdrag husker jeg fremdeles. Vi stod ute under åpen himmel å malte en Krogenæs spisestue. Så bar vi de nymalte møblene inn i potetkjelleren til tørk. Resultatet ble fint, det. Men måten å jobbe på har forandret seg, sier Arne Ivar.

For veien blir til, mens man går.

- Først skulle vi produsere bjørketerskler og andre dørterskler, men salget tok ikke helt av. Det som tok av derimot, var bjørk. Vi bestemte oss for at vi skulle tegnet et helt kjøkken i bjørk, med stor suksess. Det klassiske bjørkekjøkkenet kalte vi Hadeland, fortsetter han.

Rustikke tendenser

Selv om bransjetrender og tendenser har forandret seg på 25 år, er bjørkekjøkkenet fremdeles aktuelt. Faktisk opplever Olerud at trenden nettopp nå, er oljet og malte materialer i heltre.

Et Olerud kjøkken er ikke som alle andre kjøkken. Designet i seg selv er helt unikt, tilpasset ditt behov og med små detaljer som innenforliggende fronter som gir kjøkkenet en estetisk finish – noe du ikke helt kan sette fingeren på, men som utgjør den store forskjellen.

- I Europa ser vi tydelige tendenser av rustikke preg, med mye heltre og skikkelige materialer. Den skandinaviske minimalismen ser ut til å måtte vike for det rustikke, detaljerte håndarbeidet. Vi leverer alt av innredning, til hus, leilighet eller hytte, melder Arne Ivar.

Hos Olerud maler og snekkerverksted er fleksibiliteten en suksessfaktor, i måten de driver – og møter kunder. Hit kan du komme med dine egne tegninger, eller bli satt i kontakt med dyktige arkitekter slik at løsningen blir optimal.

Gode tilbud og nylansering

I anledning snekkerverkstedets 25 års jubileum er showroomet oppdatert med en ny, inspirerende utstilling og utvidet åpningstid torsdag 23. mars, fredag 24. mars og lørdag 25. mars.

Det vil også være ekstra gode tilbud på hvitevarer, vinduer og dører.

- Og så har vi en spennende nylansering. Vi har designet en splitter ny ytterdør, Røykenvik, med spesielt forseggjorte detaljer som må sees, avslutter Arne Ivar.

Velkommen til Oleruds male og snekkerverksted jubileumsdager. 

Redaksjonen i Hadeland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet