Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

En hyllest på morsdagen:

- Jeg elsker deg, mamma

Annonse fra Granstunet

Se videoen der seks hadelendinger hyller sin mor. Her får du også de beste tipsene til morsdagen.

Har du husket å fortelle de som betyr aller mest for deg, nettopp hvor mye de betyr for deg i det siste? På søndag er det morsdag. I denne videoen forteller seks personer på Granstunet kjøpesenter hvorfor  de er glad i mødrene sine.

- Jeg vet ikke hva jeg skulle gjort uten mammaen min, forteller Celine Miano (18) som sammen med vennene Prithak Thapa (17) og Irénée Iyamuremye (19) forteller åpent om hva mamma betyr for dem.

Se videoen øverst i artikkelen.

Morsdagen er viktig fordi det er en påminnelse om hvor viktig mødrene er for oss.

HYLLER MØDRENE: Prithak Thapa, Irénée Iyamuremye og Celine Miano. (Foto: Marthe Stenberg)
TIPS HOS SØMLØS: Cardigan fra Vila. (Foto: Marthe Stenberg)

- En viktig påminnelse

- Morsdagen er viktig fordi det er en påminnelse om hvor viktig mødrene er for oss, sier ungdommene.

Jørgen Henriksen som jobber på Power er heller ikke i tvil om at han digger sin mamma, mest av alt på grunn av musikken.

- Hun er verdens beste mamma fordi hun hører på like tung og hard metal-musikk som det jeg gjør, forteller han.

Hør også hva Phatson Sawangchan på Cubus og Mona Myhre fra Sømløs og Liten og unik, sier om sine mødre i videoen øverst i artikkelen.

TIPS HOS CUBUS: Kosedress. (Foto: Marthe Stenberg)

Tre tips til morsdag

Noen vil kanskje gi mor en ekstra oppmerksomhet på morsdagen 10. februar.

Her er det noen tips som garantert faller i smak for de fleste mødre.

- Denne passer perfekt nå i kalde vintermåneder, samtidig som den har litt vårlig farge, forteller Mona Myhre om en turkis cardigan fra Vila som du kan kjøpe hos Sømløs.

TIPS HOS POWER: Headset. (Foto: Marthe Stenberg)

Phatson Sawangchan hos Cubus anbefaler en kosedress i velour som gave til mor.

- Denne er mjuk og god, som hun kan bruke når hun koser seg, forteller hun.

Jørgen Henriksen på Power vil anbefale sin gave videre til flere. Det falt nemlig i smak hos mor.

- Dette trådløse og støydempende headsettet fra Amadeus kjøpte jeg sjøl til mamma. Her får du mye for pengene, sier han.

Allerede neste uke er det Valentines Day. Kanskje noen av disse tipsene faller i smak hos din utkårede på kjærlighetens dag også.

Åpningstider:

Mandag – Fredag: 10.00 – 19.00

Lørdag: 10.00 – 18.00

Redaksjonen i Hadeland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet