Gå til sidens hovedinnhold

Vivian (53) blir ny sjef for Gjøvikbanen

Gjøvikbanen har landets mest tilfredse passasjerer. Det har banens nye leder et klart mål om å opprettholde.

For abonnenter

– Vi er glad i kundene, og de er forhåpentligvis glad i oss, sier Vivian Arnesen.

53-åringen fra Gjøvik er ansatt ny leder for Gjøvikbanen fra 1. juni. Hun har jobbet på Gjøvikbanen siden 1998, og kjenner banestrekningen godt og tar over etter Øystein Gullaksen som sluttet i mars.

– Vi er glade for at Vivian har takket ja til å fortsette som leder for Vy Gjøvikbanen. Hun kjenner Gjøvikbanen, personalet og kundene svært godt etter mange år som personalleder og stedfortreder for daglig leder, sier konserndirektør for Vy tog, Erik Røhne.

Arnesen har vært konstituert i stillingen siden Gullaksen sluttet.

Smidig overgang

– Dette gjør at det blir en smidig overgang og videreføring av det gode arbeidet som alt gjøres på Gjøvikbanen hver dag, sier Røhne.

Gjøvikbanen har 42 konduktører, 44 lokførere og 6 ansatte innen administrasjon. Arnesen mener det er deres gode kontakt med de reisende som er årsaken til den høye kundetilfredsheten.

– De har empati og er gode på å vise forståelse for kundene. Vi kjører på en strekning som er utfordrende, spesielt på vinterstid med mye snø. Det å kunne sette seg inn i ulempene for passasjerene ved å bli forsinket, er viktig, sier hun.

Før hun begynte som personalleder for Gjøvikbanen, jobbet hun i Hamar kommune på sosialavdelingen. Da bodde hun på Hamar, men nå er hun igjen bosatt i byen hun vokste opp i - Gjøvik.

– Jeg er veldig glad i Gjøvikbanen, sier hun.

Flere togavganger

Vivian setter stor pris på tilliten hun får som ny daglig leder.

– Som konstituert de siste månedene har jeg fått god og grunnleggende erfaring og er veldig klar for å jobbe videre som daglig leder på fast basis. Sammen med meg har jeg en ledergruppe og ett personale som brenner for Gjøvikbanen og for kundene våre og som kjenner virksomheten vår inn og ut. Vi skal ikke bare fortsette å gjøre den beste jobben for alle som reiser og jobber mellom Gjøvik og Oslo, vi skal også løfte oss ytterligere, sier hun.

For tida pågår det en oppgradering av banen. Gjøvik stasjon er ferdig, det jobbes på Reinsvoll stasjon og med nytt krysningsspor på Jaren og til høsten blir det oppstart i Nittedal. Kjøretida går riktignok ikke ned, men hun påpeker at de kan kjøre togene tettere.

– Vi skal levere det beste for kundene, og det skal ikke være tvil om at Gjøvikbanen er den samme, også etter pandemien, og vi gleder oss til å komme i gang igjen, sier Vivian Arnesen.

Fredag er det for øvrig 15 år siden Gjøvikbanen startet anbudet de vant i 2006. Dette vil bli markert i Oslo grunnet at det på deler av strekningen er buss for tog.

Kommentarer til denne saken